درمان جایگزین هورمونی (HRT) برای یائسگی: مزایا و معایب

درمان جایگزین هورمونی (HRT) برای یائسگی: مزایا و معایب
92 / 100
اگر به دنبال تسکین علائم یائسگی هستید ، دانستن مزایا و معایب درمان جایگزین هورمونی (HRT) به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

در طول یائسگی، سطح استروژن شما کاهش می یابد. برخی از زنان علائم ناراحت کننده ای دارند که به عنوان علائم وازوموتور(vasomotor) مانند گرگرفتگی شناخته می شوند ، یا ممکن است علائم دیگری مانند خشکی واژن داشته باشند . درمان جایگزین هورمونی(همچنین به عنوان  هورمون درمانی ، هورمون درمانی یائسگی و  درمان جایگزینی استروژن شناخته می شود  ) موثرترین درمان برای علائم یائسگی است.

استروژن درمانی : اگر خانمی پس ازهیسترکتومی (جراحی برای برداشتن رحم) یا هیسترکتومی با سالپنگووفورکتومی دو طرفه (جراحی برای برداشتن رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها) علائم یائسگی داشته باشد ، پزشکان ممکن است دوز پایین استروژن را پیشنهاد کنند. استروژن به اشکال مختلف وجود دارد. قرص و پچ روزانه محبوب ترین هستند، اما این هورمون به صورت حلقه، ژل یا اسپری واژینال نیز موجود است.

  • قرص استروژن: قرص ها رایجترین درمان برای علائم یائسگی هستند . در میان انواع بسیاری از قرص‌های موجود، استروژن‌های مزدوج  ( Cenestin ، Estrace ،  Estratab ، Femtrace  ، Ogen  و  Premarin ) یا استروژن-بازدوکسیفن ( Davee ) هستند. دستورالعمل های پزشک خود را برای دوز مصرفی دنبال کنید. اکثر قرص های استروژن یک بار در روز بدون غذا مصرف می شوند. برخی برنامه های دوز پیچیده تری دارند. 
  • پچ استروژن: پچ یا چسب روی پوست شکم شما پوشیده می شود. بسته به دوز، برخی از چسب ها هر چند روز یکبار تعویض می شوند، در حالی که برخی دیگر را می توان به مدت یک هفته استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به  Alora ،  Climara ،  Estraderm و  Vivelle -Dot اشاره کرد. پچ های ترکیبی استروژن و پروژسترون – مانند Climara Pro و  Combipatch  – نیز در دسترس هستند. Menostar دوز کمتری از استروژن نسبت به سایر چسب ها دارد و فقط برای کاهش خطر  پوکی استخوان استفاده می شود . به سایر علائم یائسگی کمک نمی کند.
  • استروژن موضعی: کرم‌ها، ژل‌ها و اسپری‌ها راه‌های دیگری را برای ورود استروژن به سیستم شما ارائه می‌دهند. به عنوان مثال می توان به ژل ها (مانند دیویگل و استروژل )، کرم ها (مانند استراسورب ) و اسپری ها (مانند Evamist ) اشاره کرد. همانند پچ ها، این نوع درمان با استروژن از طریق پوست مستقیماً وارد جریان خون می شود. مشخصات نحوه استفاده از این کرم ها متفاوت است، اگرچه معمولاً یک بار در روز استفاده می شود. استروژل روی یک بازو، از مچ تا شانه اعمال می شود . استراسورب روی پاها اعمال می شود. Evamist به بازو اعمال می شود.
  • استروژن واژن : استروژن واژینال به صورت کرم، حلقه واژینال یا قرص استروژن واژینال موجود است. به طور کلی، این درمان ها برای زنانی است که به طور خاص از  خشکی واژن ، خارش و سوزش یا درد در حین مقاربت رنج می برند. به عنوان مثال می توان به قرص های واژینال ( واژیفم )، کرم ها (استراس یا پریمارین) و حلقه های قابل درج ( استرینگ  یا  فمرینگ ) اشاره کرد. برنامه دوز بسته به محصول متفاوت است. اکثر حلقه های واژن باید هر سه ماه یکبار تعویض شوند. قرص های واژینال اغلب به مدت چند هفته روزانه استفاده می شوند. پس از آن، فقط باید دو بار در هفته از آنها استفاده کنید. کرم ها ممکن است روزانه، چندین بار در هفته یا طبق برنامه متفاوتی استفاده شوند.

این اغلب درمان ترکیبی نامیده می شود، زیرا دوزهای استروژن و پروژسترون، شکل مصنوعی پروژسترون را ترکیب می کند. این برای زنانی است که هنوز رحم خود را دارند. مصرف استروژن همراه با پروژسترون خطر ابتلا به سرطان آندومتر، پوشش داخلی رحم را در مقایسه با مصرف استروژن به تنهایی کاهش می دهد.

در حالی که پروژسترون به طور کلی به عنوان یک نوع کنترل بارداری استفاده می شود، می تواند به درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی کمک کند.

  • پروژستین های خوراکی داروهای پروژسترون که به شکل قرص مصرف می‌شوند شامل مدروکسی پروژسترون استات ( پرورا ) و قرص‌های مصنوعی پروژسترون ( نورتیندرون ، نورژسترل ) هستند. بسیاری از متخصصان در حال حاضر اکثر بیماران یائسه خود را با پروژسترون طبیعی به جای پروژستین های مصنوعی درمان می کنند. تحقیقات نشان می دهد که پروژسترون طبیعی ممکن است تأثیر منفی بر چربی ها نداشته باشد و انتخاب خوبی برای زنان با سطح کلسترول بالا است. علاوه بر این، پروژسترون طبیعی در مقایسه با مدروکسی پروژسترون استات ممکن است مزایای دیگری نیز داشته باشد.
  • پروژسترون داخل رحمی دستگاه‌های داخل رحمی با دوز پایین (IUD) با لوونورژسترل با نام‌های تجاری Liletta ، Kyleena ، Mirena ، و Skyla Skyla فروخته می‌شوند . اینها برای پیشگیری از بارداری و کنترل خونریزی در ایالات متحده تایید شده اند و گاهی اوقات از آنها به عنوان “خارج از برچسب” همراه با استروژن استفاده می شود. اگر یکی از این IUD ها را در هنگام ورود به دوران قبل از یائسگی دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که آن را تا پایان یائسگی نگه دارید تا به پریودهای ناهموار کمک کند.

بیشتر بدانید: تاثیر دانه چیا بر پریود

درمان جایگزین هورمونی ممکن است:

  • رفع گرگرفتگی و تعریق شبانه (علائم وازوموتور)
  • به شما کمک می کند بهتر بخوابید
  • رفع خشکی و خارش واژن
  • درد جنسی را کاهش دهید
  • کمک به جلوگیری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان (نازک شدن استخوان ها)
  • باعث می شود برخی از زنان کمتر به بیماری قلبی مبتلا شوند
  • احتمال زوال عقل را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده است که فواید آن می تواند بیشتر از خطرات برای بسیاری از زنان باشد. اما درمان جایگزین هورمونی همچنان ممکن است شانس شما را در موارد زیر افزایش دهد:

  • سرطان آندومتر، اگر استروژن را بدون پروژسترون مصرف کنید و هنوز رحم خود را دارید
  • لخته شدن خون
  • سکته
  • سرطان پستان

اگر:

  • HRT را در 10 سال پس از یائسگی یا قبل از 60 سالگی شروع کنید
  • کمترین دوزی را که برای شما مفید است در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید
  • اگر هنوز رحم دارید، پروژسترون یا پروژسترون مصرف کنید
  • در مورد سایر اشکال HRT علاوه بر قرص ها، مانند چسب ها، ژل ها، ماست ها، کرم های واژینال، شیاف های واژینال یا حلقه های واژینال سوال کنید.
  • به طور منظم ماموگرافی و معاینه لگن را انجام دهید

آیا پس از جراحی یائسگی باید درمان جایگزینی هورمون (HRT) انجام دهید ؟ پاسخ قبلاً بسیار ساده بود — بله. تا اوایل دهه 2000، هورمون درمانی به طور معمول نه تنها برای زنانی که تخمدان هایشان را با جراحی برداشته بودند، بلکه برای هر زنی که وارد یائسگی می شد، توصیه می شد .اما همه چیز در دو دهه گذشته تغییر کرده است، زیرا خطرات استروژن درمانی سرفصل اخبار را به خود اختصاص داده است و مزایای آن زیر سوال رفته است. برای بسیاری از زنانی که تحت یائسگی جراحی قرار می گیرند، پزشکان هنوز هورمون درمانی را توصیه می کنند. اما یافتن یک پاسخ صحیح ساده دیگر چندان آسان نیست.برای کمک به تصمیم گیری شما، در اینجا مزایا و معایب دریافت HRT

یائسگی جراحی چیست؟ این یائسگی است که به طور ناگهانی پس از برداشتن تخمدان ها – تولیدکنندگان اصلی هورمون استروژن – با جراحی ایجاد می شود.

برداشتن تخمدان ها اوفورکتومی نامیده می شود. این روش اغلب با هیسترکتومی – برداشتن رحم – ترکیب می شود، اما نه همیشه. و در واقع، زنانی که فقط رحم خود را برداشته اند، یائسه نمی شوند. تخمدان های آنها هنوز در حال ساخت استروژن هستند. آنها با بالا رفتن سن به طور طبیعی یائسه می شوند، البته گاهی کمی زودتر از حد معمول.

استروژن نقش کلیدی در سراسر بدن دارد. مغز ، استخوان ها، پوست ، قلب ، عروق خونی و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد . در حالی که سطوح استروژن به تدریج در طول یائسگی طبیعی کاهش می یابد، با جراحی یائسگی کاهش می یابد. این کاهش ناگهانی استروژن می تواند منجر به علائم یائسگی شود که می تواند بسیار شدید باشد.
هورمون درمانی بعد از جراحی – چه با استروژن و پروژسترون یا با استروژن به تنهایی – راهی برای مقابله با عرضه استروژنی است که از دست داده اید. زنانی که هم رحم و هم تخمدانشان برداشته می‌شود، معمولاً به تنهایی درمان جایگزین استروژن (ERT) می‌شوند. اما زنانی که فقط تخمدان هایشان برداشته می شود به استروژن و پروژسترون نیاز دارند. به این دلیل که استروژن به تنهایی می تواند خطر ابتلا به سرطان در رحم را افزایش دهد. افزودن پروژستین این خطر را از بین می برد.به ندرت، هر دو تخمدان بدون رحم برداشته می شوند. اغلب ممکن است تنها یک تخمدان برداشته شود که نیاز به HRT در زمان جراحی را خنثی می کند.

اگر این شرایط را دارید، ممکن است بخواهید از HRT اجتناب کنید:

  • لخته شدن خون
  • سرطان (مانند سینه ، رحم یا تخمدان)
  • بیماری قلبی ، کبدی یا کیسه صفرا
  • حمله قلبی
  • حاملگی شناخته شده یا مشکوک
  • سکته
  • خونریزی واژینال بی دلیل

آیا سیگار می کشی؟ ممکن است پزشک شما را تشویق به توقف قبل از تجویز درمان جایگزین هورمونی کند.

لخته شدن خون

اگر لخته های خون در رگ خونی گیر کرده و جریان خون را مسدود کنند، می توانند جدی باشند. شواهد نشان می دهد که:

  • مصرف قرص HRT ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد
  • خطر افزایش لخته خون از پچ ها یا ژل های HRT وجود ندارد

تصور می شود خطر ایجاد لخته خون برای زنانی که قرص HRT مصرف می کنند 2 تا 4 برابر بیشتر از حد طبیعی است. با این حال، از آنجایی که خطر لخته شدن خون در زنان یائسه معمولاً بسیار کم است، خطر کلی مصرف قرص HRT هنوز کم است. تخمین زده می شود که از هر 1000 زن که به مدت 7.5 سال قرص HRT مصرف می کنند، کمتر از 2 نفر دچار لخته خون می شوند.

بیماری های قلبی و سکته های مغزی

شواهد نشان می دهد که:

  • HRT خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی) را در سنین اولیه 60 سالگی افزایش نمی دهد.
  • HRT فقط با استروژن با عدم وجود یا کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.
  • ترکیب HRT با افزایش کم یا بدون افزایش خطر بیماری قلبی همراه است.
  • مصرف قرص استروژن با افزایش اندکی در خطر سکته مغزی همراه است، اما خطر سکته مغزی برای زنان زیر 60 سال به طور کلی بسیار کم است، بنابراین خطر کلی هنوز کوچک است.

سرطان پستان

زنانی که بیش از 1 سال درمان جایگزین هورمونی مصرف کرده‌اند نسبت به زنانی که هرگز از HRT استفاده نکرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. خطر با همه انواع HRT به جز استروژن واژینال مرتبط است. برای زنان 40 و 50 ساله که به مدت 5 سال HRT مصرف می کنند، به شرح زیر است:

  • 1 مورد اضافی برای هر 200 زنی که HRT فقط با استروژن مصرف می کنند
  • 1 مورد اضافی برای هر 70 زن که HRT دوره ای مصرف می کنند
  • 1 مورد اضافی برای هر 50 زن که HRT مداوم مصرف می کنند

تصور می‌شود که تعداد موارد اضافی در میان زنانی که به مدت 10 سال از این نوع درمان جایگزین هورمونی استفاده کرده‌اند، دو برابر شود. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه پس از قطع مصرف درمان جایگزین هورمونی کاهش می‌یابد، اما در مقایسه با زنانی که هرگز از HRT استفاده نکرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان سینه برای بیش از 10 سال بیشتر است.

اگر کمتر از 1 سال آن را مصرف کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه کم است یا اصلاً افزایش نمی یابد. به دلیل خطر ابتلا به سرطان سینه، شرکت در تمام جلسات غربالگری سرطان پستان در صورت مصرف درمان جایگزین هورمونی بسیار مهم است.

سرطان رحم

HRT فقط با استروژن می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم (که سرطان رحم یا آندومتر نیز نامیده می شود) را افزایش دهد، به همین دلیل است که فقط در زنانی که رحم ندارند (مثلاً به دلیل هیسترکتومی) استفاده می شود. مصرف HRT ترکیبی، به ویژه ترکیب مداوم HRT (که در آن هر دو دارو را بدون استراحت منظم مصرف می‌کنید)، تا حد زیادی این خطر را از بین می‌برد. اگر رحم دارید و HRT مصرف می کنید، برای جلوگیری از افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم، مهم است که هر دو دارو را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

درمان جایگزین هورمونی عوارض جانبی دارد. اگر یکی از این موارد را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • نفخ
  • تورم یا حساسیت سینه
  • سردرد
  • تغییرات خلق و خوی
  • حالت تهوع
  • خونریزی واژن

مانند هر دارویی، هورمون های مورد استفاده در درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. اما معمول است که عوارض جانبی نداشته باشد یا فقط عوارض خفیف داشته باشد.

هر گونه عارضه جانبی معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد، بنابراین بهتر است در صورت امکان حداقل 3 ماه درمان خود را ادامه دهید.

عوارض جانبی HRT می تواند شبیه علائم یائسگی باشد، بنابراین ممکن است این HRT شما نباشد که باعث آن می شود.

انواع مختلفی از HRT وجود دارد و یافتن دوز و نوع مناسبی که برای شما مناسب است زمان می برد.

برای کمک به عوارض جانبی، ممکن است پزشک عمومی تغییر دوز، نوع درمان جایگزین هورمونی یا نحوه مصرف آن را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، تغییر از tablet به patch.

توصیه غیر فوری: با پزشک عمومی صحبت کنید اگر:

  • عوارض جانبی شدید دارید یا بیش از 3 ماه ادامه دارند

عوارض جانبی استروژن

عوارض جانبی مصرف استروژن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • درد یا حساسیت سینه
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی غیرمنتظره
  • احساس بیماری (تهوع)
  • تغییرات خلقی، از جمله خلق کم یا افسردگی
  • گرفتگی عضلات پا
  • بثورات خفیف یا خارش
  • اسهال
  • ریزش مو

آنها اغلب پس از چند هفته از بین می روند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای مقابله با آنها انجام دهید.

عوارض جانبی پروژسترون

عوارض جانبی پروژسترون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات در قاعدگی شما، از جمله لکه بینی یا خونریزی بین دوره
  • سردرد
  • درد یا حساسیت سینه
  • احساس بیماری (تهوع)
  • اسهال
  • احساس خستگی یا سرگیجه
  • تغییرات خلقی، از جمله خلق کم یا افسردگی
  • بثورات خفیف یا خارش پوست
  • آکنه

مانند عوارض جانبی استروژن، این عوارض معمولاً پس از چند هفته از بین می روند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای مقابله با آنها انجام دهید.

عوارض جانبی HRT ترکیبی

اگر HRT ترکیبی مصرف کنید ممکن است برخی از عوارض جانبی استروژن یا پروژسترون را داشته باشید.

درباره عوارض جانبی HRT ترکیبی و نحوه مقابله بیشتر بدانید:

عوارض جانبی تیبولون

عوارض جانبی رایج تیبولون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حساسیت سینه
  • درد معده یا درد لگن
  • رشد غیر معمول مو
  • ترشحات واژن، خارش واژن یا برفک
  • خونریزی واژینال

در مورد عوارض جانبی تیبولون و نحوه مقابله با آن بیشتر بدانید

خونریزی واژینال و درمان جایگزین هورمونی

معمولاً در چند ماه اول پس از شروع مصرف HRT، خونریزی واژینال یا لکه بینی نامنظم وجود دارد. این معمولاً در عرض 6 ماه برطرف می شود و معمولاً نشانه ای از چیز جدی نیست.

اگر به‌طور متوالی HRT ترکیبی یا استروژن روزانه را با قرص‌های پروژسترون جداگانه برای بخشی از ماه مصرف می‌کنید ، طبیعی است که در پایان هر دوره پروژسترون، خونریزی قطع مصرف داشته باشید.

اگر درمان جایگزین هورمونی ترکیبی مداوم مصرف می کنید ، معمولاً در 4 تا 6 ماه اول مصرف، خونریزی واژینال یا لکه بینی نامنظم دارید.

اگر خونریزی واژینال نامنظم دارید، در اولین بررسی خود پس از 3 ماه به پزشک عمومی بگویید. اگر از بین نرفت، ممکن است پزشک عمومی تغییر دوز پروژسترون را پیشنهاد دهد.

توصیه غیر فوری: با پزشک عمومی صحبت کنید اگر:

  • شما بیش از 6 ماه پس از شروع مصرف HRT خونریزی واژینال نامنظم دارید
  • خونریزی شما شدیدتر می شود
  • بعد از مدتی که پریود نشدید دچار خونریزی واژینال می شوید

افزایش وزن و درمان جایگزین هورمونی

شواهد کمی وجود دارد که بیشتر انواع HRT باعث افزایش وزن می شود.

ممکن است در دوران یائسگی و با افزایش سن مقداری وزن اضافه کنید، اما چه از HRT استفاده کنید چه نخورید، اغلب این اتفاق می افتد.

ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل باید به شما در مدیریت وزن کمک کند .

خطرات جدی تر

HRT همچنین با افزایش اندکی در خطر لخته شدن خون و سرطان سینه مرتبط است .

پزشک می‌تواند به شما کمک کند مزایا و معایب درمان جایگزین هورمونی را بسنجید و انتخاب‌هایی را بر اساس شدت علائم و سابقه پزشکی شما پیشنهاد دهد.

در اینجا چند سوال برای پرسیدن وجود دارد:

  • با توجه به سابقه پزشکی من، آیا دلیلی وجود دارد که از HRT استفاده نکنم؟
  • آیا فکر می کنید می تواند به علائم من، به ویژه گرگرفتگی، مشکلات خواب که احتمالاً به تعریق شبانه مربوط می شود، یا علائم وازوموتور کمک کند؟
  • آیا درمان هایی وجود دارد که باید برای خشکی واژن در نظر بگیرم؟ (مثلاً مرطوب کننده های واژن ممکن است به خشکی واژن کمک کنند.)
  • آیا فکر می کنید من عوارض جانبی HRT را خواهم داشت؟ (اگر مشکلی در مصرف قرص های ضد بارداری داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید .)
  • آیا سابقه پزشکی خانوادگی من باعث می شود کاندیدای خوب یا بد برای درمان جایگزین هورمونی باشم؟ (اگر مادرتان پوکی استخوان داشت، HRT به کاهش احتمال ابتلا به آن کمک می کند. اما اگر مادرتان سرطان سینه داشت ، بهتر است در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.)
  • چه نوع درمان جایگزین هورمونی ممکن است برای من بهترین باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 09180888411