پولیپ رحم: علل، علائم، تشخیص و درمان + فیلم

پولیپ رحم (اندومتر)
91 / 100

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ های رحم ضایعاتی هستند که به دیواره داخلی رحم چسبیده اند و به داخل رحم منبسط می شوند. پولیپ رحم که به عنوان پولیپ آندومتر نیز شناخته می شود، در نتیجه رشد بیش از حد سلول های پوشش داخلی رحم (اندومتر) ایجاد می شود. این پولیپ ها معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) هستند، اگرچه برخی از آنها می توانند سرطانی باشند یا به سرطان تبدیل شوند (پولیپ های پیش سرطانی).

اندازه پولیپ های رحم از چند میلی متر – بزرگتر از یک دانه کنجد – تا چندین سانتی متر – اندازه یک توپ گلف یا بزرگتر متغیر است. آنها توسط یک پایه بزرگ یا یک ساقه نازک به دیواره رحم می چسبند.

ممکن است یک یا چند پولیپ رحم وجود داشته باشد. آنها معمولا در داخل رحم می مانند، اما می توانند از طریق دهانه رحم (دهانه رحم) به داخل واژن بلغزند. پولیپ های رحم در افرادی که یائسگی را پشت سر می گذارند یا کامل شده اند، بیشتر دیده می شود. اما افراد جوانتر نیز می توانند آنها را دریافت کنند.

چه کسانی به پولیپ رحم مبتلا می شوند؟

سن پیش بینی کننده اصلی پولیپ است. شما به احتمال زیاد در دهه 40 و 50 سالگی خود به پولیپ رحم مبتلا خواهید شد، تقریباً در زمانی که به یائسگی نزدیک می شوید ( پیام یائسگی ). پولیپ رحم ممکن است بعد از یائسگی ( پس از یائسگی ) ایجاد شود، اما به ندرت افراد زیر 20 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

شانس شما برای ایجاد پولیپ رحم نیز افزایش می یابد اگر:

  • دارای اضافه وزن (BMI 25 <30) یا چاق (BMI > 30).
  • فشار خون بالا ( فشار خون بالا ) داشته باشید.
  • تاموکسیفن را مصرف کنید ، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود.
  • درمان جایگزینی هورمونی را دریافت کنید که شامل دوز بالای استروژن است.

اگر به سندرم لینچ (Lynch syndrome) یا سندرم کاودن (Cowden syndrome) مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پولیپ رحم هستید .

آیا پولیپ رحم شایع است؟

گفتنش سخته پولیپ های رحم گاهی اوقات بدون علامت هستند، به این معنی که علائمی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم ممکن است هرگز تشخیص داده نشوند. تحقیقات نشان می‌دهد که پولیپ در جمعیت‌های خاصی شایع‌تر است. به عنوان مثال، آنها در افرادی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند نسبت به افرادی که یائسه نشده اند، شایع تر است.

علائم و علل

علائم پولیپ رحم چیست؟

شایع ترین علامت پولیپ رحم خونریزی غیر طبیعی است . خونریزی غیرطبیعی شامل خونریزی واژینال پس از یائسگی و دوره های قاعدگی نامنظم است. بیشتر دوره های قاعدگی چهار تا هفت روز طول می کشد. چرخه های قاعدگی طبیعی معمولا هر 28 روز اتفاق می افتد، اما می تواند از 21 روز تا 35 روز متغیر باشد. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم پریود نامنظمی دارند.

مقاله مرتبط: 10 درمان خانگی برای پریودهای نامنظم

علائم پولیپ رحم عبارتند از:

  • دوره های قاعدگی نامنظم (زمان و جریان غیرقابل پیش بینی).
  • جریان شدید غیرعادی در طول دوره های قاعدگی ( خونریزی شدید قاعدگی ).
  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی (خونریزی بین قاعدگی).
  • ناباروری (ناتوانی در باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری).
  • لکه بینی یا خونریزی واژن بعد از یائسگی (خون قرمز، صورتی یا قهوه ای).
  • خونریزی بعد از مقاربت.

مرکز مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است پولیپ‌های بدون علامت را در طی یک روش برای تشخیص یک مشکل جداگانه کشف کند. پولیپ ها گاهی اوقات می توانند از طریق دهانه رحم شما پرولاپس یا بلغزند. دهانه رحم دهانه بین واژن و رحم شما است. در این موارد، ارائه دهنده شما ممکن است بتواند پولیپ را در طول معاینه فیزیکی ببیند.

آیا پولیپ رحم دردناک است؟

پولیپ های بزرگ گاهی اوقات می توانند باعث درد مبهم در شکم یا کمر شما شوند، شبیه به دردهای قاعدگی. اگرچه درد یکی از علائم رایج پولیپ رحم نیست.

علت پولیپ رحم چیست؟

محققان نمی دانند چرا پولیپ تشکیل می شود، اما سطح هورمون ممکن است یک عامل باشد. استروژن در ضخیم شدن آندومتر هر ماه در طول چرخه قاعدگی شما نقش دارد. این ضخیم شدن احتمالا به رشد پولیپ رحم کمک می کند. بسیاری از عوامل خطر برای پولیپ رحم شامل قرار گرفتن بدن در معرض مقادیر بالایی از استروژن است.

تشخیص و آزمایشات

پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

مرکز مراقبت های بهداشتی شما سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و در مورد علائم شما سوال می پرسد. اگر یائسه هستید، ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا متوجه خونریزی یا لکه بینی شده اید یا خیر. آنها احتمالاً از شما خواهند پرسید که چه داروهایی مصرف می کنید. اگر هنوز پریود می‌شوید، ممکن است در مورد ویژگی‌های چرخه قاعدگی‌تان بپرسند، از جمله اینکه دوره‌های قاعدگی شما چقدر طول می‌کشد و هر چند وقت یک‌بار آنها را تجربه می‌کنید. پزشک شما ممکن است از شما بپرسد که آیا برای باردار شدن مشکل داشته اید یا خیر.

پزشکتان همچنین یک معاینه زنان از جمله معاینه لگن و پاپ اسمیر انجام خواهد داد. آنها ممکن است آزمایش‌ها یا روش‌های اضافی را برای تأیید پولیپ بودن توده‌ها درخواست کنند.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سونوگرافی ترانس واژینال : پزشکتان یک دستگاه دستی باریک به نام مبدل اولتراسوند را در واژن شما قرار می دهد. دستگاه امواج صوتی منتشر می کند که تصویری از داخل رحم شما، از جمله هر گونه بی نظمی که ممکن است وجود داشته باشد، ارائه می دهد.
  • سونوهیستروگرافی: پس از سونوگرافی اولیه ترانس واژینال، پزشک ممکن است مایع استریل را از طریق یک لوله نازک به نام کاتتر به داخل رحم شما بفرستد. این مایع باعث می شود رحم شما منبسط شود و تصویر واضح تری از هر گونه رشد در حفره رحم در طول روش سونوگرافی ارائه دهد.
  • هیستروسکوپی : پزشکتان شما یک لوله بلند و نازک را با یک تلسکوپ روشن (هیستروسکوپ) از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم شما می کند. هیستروسکوپ به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم شما را بررسی کند. هیستروسکوپی گاهی همراه با جراحی برای برداشتن پولیپ رحم استفاده می شود.
  • بیوپسی آندومتر : پزشکتان شما از یک ابزار پلاستیکی نرم برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم استفاده می کند. نمونه در آزمایشگاه برای تشخیص هر گونه سلول غیر طبیعی مورد آزمایش قرار می گیرد.
  • کورتاژ : پزشکتان از یک ابزار فلزی بلند به نام کورت برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم استفاده می کند. کورت دارای یک حلقه کوچک در انتهای آن است که برای تراشیدن بافت یا پولیپ استفاده می شود. بافت یا پولیپ‌هایی که برداشته می‌شوند ممکن است برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده شوند.

مدیریت و درمان

پولیپ رحم چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم شما و سایر عواملی که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند بستگی دارد . اگر هنوز در سنین باروری خود هستید و پولیپ علائمی ایجاد نمی کند، ممکن است پزشک شما به جای درمان آن را تحت نظر داشته باشد. پولیپ ممکن است خود به خود از بین برود. اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید و/یا اگر پولیپ علائم ایجاد می کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

روش های درمانی عبارتند از:

  • داروها: داروهایی که هورمون های شما را متعادل نگه می دارند، مانند پروژستین ها یا آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، ممکن است برای تسکین علائم استفاده شوند. علائم معمولا پس از قطع مصرف دارو برمی گردند.
  • پولیپکتومی رحم: ارائه دهنده شما احتمالاً می تواند پولیپ شما را در طول هیستروسکوپی بردارید. هیستروسکوپ به ارائه دهنده شما اجازه می دهد تا ابزارهایی را وارد کند که می توانند برای برداشتن (برش) و برداشتن پولیپ استفاده شوند. مزیت هیستروسکوپی دقیق بودن آن است. ارائه دهنده شما می تواند پولیپ شما را تجسم کرده و همزمان آن را حذف کند. سپس می توانند بافت را برای آزمایش برای بررسی علائم سرطان به آزمایشگاه بفرستند.

اگر پولیپ سرطانی باشد ممکن است به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. هیسترکتومی ، جراحی که شامل برداشتن رحم شما می شود، ممکن است در مواردی که پولیپ ها حاوی سلول های سرطانی هستند، ضروری باشد .

آیا پولیپ رحم باید برداشته شود؟

بستگی دارد. اگر قبل از یائسگی هستید و علائمی را تجربه نمی کنید، پولیپ کم خطر در نظر گرفته می شود. ممکن است نیازی به حذف نباشد. اگر پس از یائسگی هستید یا علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی را تجربه می کنید، ممکن است پزشک شما حذف را توصیه کند. در صورتی که پولیپ‌ها در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کنند یا بر باروری شما تأثیر منفی بگذارند، ممکن است پزشک شما را حذف کند.

آیا برداشتن پولیپ رحم دردناک است؟

پزشک شما از قبل داروهایی را به شما می دهد تا از احساس درد در حین جراحی جلوگیری کند. هنوز ممکن است کمی کشش یا فشار احساس کنید.

در چه شرایطی پزشک برای درمان پولیپ رحم از جراحی استفاده می‌کند؟

این موضوع به‌طور کامل به شرایط هر فرد بستگی دارد. اگر قبل از یائسگی هستید و علائمی را تجربه نمی‌کنید، پولیپ کم‌خطر در نظر گرفته می‌شود و ممکن است نیازی به حذف آن نباشد. اگر پس از یائسگی هستید یا علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک شما عمل جراحی برداشتن پولیپ رحم را توصیه کند. در صورتی که پولیپ‌ها در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کنند یا بر باروری شما تاثیر منفی بگذارند، ممکن است پزشک پولیپ‌ها را به روش جراحی از رحم خارج کند.

عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم

عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم معمولاً خفیف هستند و به سرعت برطرف می‌شوند. برخی از عوارض رایج عبارتند از:

  • خونریزی واژینال: ممکن است تا چند روز پس از عمل خونریزی واژینال داشته باشید.
  • درد شکم: ممکن است درد خفیف تا متوسط ​​در شکم خود داشته باشید.
  • لکه بینی: ممکن است تا چند هفته پس از عمل لکه بینی داشته باشید.
  • عفونت: عفونت یک عارضه نادر است، اما می‌تواند با علائمی مانند تب، لرز، درد شدید و ترشحات بدبوی واژن همراه باشد.
  • آسیب به رحم: آسیب به رحم یک عارضه نادر است که می‌تواند منجر به خونریزی شدید یا نیاز به جراحی بیشتر شود.

در بیشتر موارد، عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم با مراقبت مناسب به سرعت برطرف می‌شوند.

آیا پولیپ رحم با دارو برطرف می‌شود؟

در برخی موارد، پولیپ رحم را می‌توان با دارو درمان کرد. داروهای هورمونی مانند پروژسترون یا هورمون‌های ضد بارداری خوراکی می‌توانند به کوچک شدن پولیپ‌ها و کاهش علائم کمک کنند. با این حال، این داروها همیشه مؤثر نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

در موارد دیگر، ممکن است برای برداشتن پولیپ رحم به جراحی نیاز باشد. روش‌های جراحی مختلفی برای برداشتن پولیپ رحم وجود دارد، از جمله:

  • هیستروسکوپی: این روش شامل قرار دادن یک دوربین نازک در داخل رحم برای مشاهده و برداشتن پولیپ است.
  • کورتاژ رحمی: این روش شامل خراش دادن پوشش داخلی رحم برای برداشتن پولیپ است.
  • لاپاراسکوپی: این روش شامل ایجاد یک برش کوچک در شکم برای برداشتن پولیپ است.

نوع جراحی که برای شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل پولیپ و سلامت کلی شما بستگی دارد. مهم است که با پزشک خود در مورد بهترین گزینه درمانی برای شما صحبت کنید.

فیلم عمل پولیپ رحم

پیشگیری از پولیپ رحم

آیا می توان از پولیپ رحم پیشگیری کرد؟

شما نمی توانید از پولیپ رحم جلوگیری کنید. می توانید اقدامات لازم را برای تشخیص زودهنگام آنها انجام دهید تا باعث ایجاد عوارض یا علائم ناخوشایند نشوند. انجام معاینات منظم زنان می تواند به پزشک شما اجازه دهد پولیپ را زودتر تشخیص دهد.

اگر پولیپ رحم داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

نتایج مرتبط با برداشتن پولیپ رحم عالی است. تحقیقات نشان می دهد که برداشتن پولیپ علائم را در 75 تا 100 درصد موارد کاهش می دهد. پولیپ ها به ندرت پس از برداشتن دوباره رشد می کنند (عود می کنند). اگر چنین کنند، ارائه‌دهنده شما می‌تواند درمان‌هایی را توصیه کند. این امکان وجود دارد که برداشتن پولیپ بتواند به مشکلات باروری کمک کند، اما برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا باید نگران پولیپ رحم باشم؟

با دانستن اینکه تنها درصد کمی از پولیپ های رحم سرطانی می شوند، خیالتان راحت باشد. اگر در گروهی هستید که در معرض خطر بالای سرطان در نظر گرفته می شود، ارائه دهنده شما می تواند پولیپ را حذف کند. خطر عوارض مرتبط با حذف کم است.

چند درصد از پولیپ های رحم سرطانی هستند؟

تنها حدود 5 درصد از پولیپ های رحم سرطانی هستند. اگر یائسه هستید یا خونریزی غیرطبیعی دارید، خطر سرطانی شدن پولیپ بیشتر است. در برخی موارد، یک پولیپ خوش خیم ممکن است شباهت زیادی به سرطان رحم (سارکوم آندومتر) یا پیش سرطان ( هیپرپلازی آندومتر ) داشته باشد. اگر سوالی وجود دارد، ارائه‌دهنده شما می‌تواند بیوپسی بافت را برای رد سرطان انجام دهد.

چه زمانی باید به مراکز مراقبت های بهداشتی مراجعه کنم؟

در صورت بروز این موارد، با پزشکتان قرار ملاقات بگذارید:

  • خونریزی واژینال یا لکه بینی بعد از یائسگی.
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی زمانی که پریود نیستید.
  • خونریزی دوره ای که به خصوص شدید یا غیرقابل پیش بینی است.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

  • آیا پولیپ باعث خونریزی غیر طبیعی من می شود؟
  • آیا من در معرض خطر سرطانی شدن پولیپ هستم؟
  • در چه مرحله ای به جای نظارت بر پولیپ، درمان را توصیه می کنید؟
  • آیا پولیپ بر توانایی من برای باردار شدن تأثیر می گذارد؟
  • آیا درمان پولیپ رحم بر توانایی من برای باردار شدن تأثیر می گذارد؟
  • آیا درمان بر جدول زمانی من برای باردار شدن تأثیر می گذارد؟

سخن پایانی

خونریزی غیرطبیعی ممکن است نشانه پولیپ رحم باشد؛ به خصوص اگر در دوران یائسگی هستید. داشتن خونریزی غیرمعمول می تواند هشدار دهنده باشد، اما بیشتر علل خونریزی (مانند پولیپ) با سرطان رحم ارتباطی ندارد. با این حال، برای اطمینان با پزشکتان چک کنید. اگر پزشک شما نگران است که یک پولیپ به سرطان تبدیل شود یا اگر پولیپ علائم ناخوشایندی ایجاد می کند، می تواند با خیال راحت آن را جراحی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 09180888411